Ondanks tegenwind door externe factoren omzetgroei bij VDL Groep

Ondanks turbulentie door externe omstandigheden is de omzet van VDL Groep in het eerste halfjaar van 2022 gegroeid. Handelsconflicten, de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne zorgen voor onevenwichtige toeleveringsketens met als gevolg uitdagingen op het gebied van tijdige verkrijgbaarheid van materialen en daarmee samenhangende prijsschommelingen. Daarnaast hebben diverse kostenstijgingen, zoals voor energie, het operationele nettoresultaat gedrukt. Vanwege de hoge orderportefeuille zijn de vooruitzichten voor het tweede halfjaar positief.

Na de eerste zes maanden van 2022 bedraagt de gecombineerde omzet 2,6 miljard euro. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van de 2,5 miljard euro na het eerste halfjaar van 2021. Het operationele nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen van 2022 gedaald met 22 procent, van 69 miljoen euro vorig jaar naar 54 miljoen euro. De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is gestegen van 1.718 miljoen euro eind 2021 naar 1.850 miljoen euro in week 26. Het aantal medewerkers is in die periode met 280 collega’s gestegen naar 15.925 medewerkers.  

‘Omzetgroei positief’

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Positief is natuurlijk dat onze VDL-bedrijven ondanks de uitdagende omstandigheden in staat zijn geweest om omzetgroei te realiseren. Dat bij de divisie Autoassemblage de omzet is gedaald, is een logisch gevolg van materiaaltekorten waardoor VDL Nedcar een groot aantal productiedagen niet heeft kunnen produceren. Buiten de divisie Autoassemblage zijn we in staat geweest om onze omzet organisch te laten groeien met ruim een kwart. Een fantastische prestatie van onze medewerkers.”

Toeleveringen

De omzet van de divisie Toeleveringen is van 885 miljoen euro medio vorig jaar gestegen naar 1.087 miljoen euro. Deze stijging van 23 procent is te verklaren doordat de VDL-bedrijven die actief zijn in deze divisie over de volle breedte zijn gegroeid. De inzet op hoogwaardige innovatie en digitalisering heeft deze positie ook verder versterkt. Een voorbeeld van de bredere digitaliseringsstrategie van VDL Groep is het in april gelanceerde platform OrderOn.com, voor het on-demand bestellen van metalen producten waarmee het bestelproces voor klanten wordt vereenvoudigd en versneld. Honderden gebruikers hebben zich inmiddels aangemeld. De komende tijd wordt geïnvesteerd in de verdere uitbreiding van het platform.

Autoassemblage

De omzet van VDL Nedcar staat na twee kwartalen op 856 miljoen euro. Dat is ten opzichte van de 1.125 miljoen euro van een jaar geleden een daling van 24 procent. Als gevolg van mondiale ontwikkelingen is VDL Nedcar geregeld geconfronteerd met materiaaltekorten, met fors productieverlies tot gevolg. In deze turbulente omstandigheden, die gepaard gaan met veel onzekerheden, hebben onze medewerkers in Born fantastisch gepresteerd. Op het gebied van kwaliteit en leverbetrouwbaarheid krijgen we complimenten, van onze opdrachtgever BMW Group en van derden. Twee jaar geleden zijn we onderscheiden met een bronzen JD Power Award, afgelopen juni hebben we een zilveren award gewonnen, als tweede beste autofabriek van alle autofabrieken in Europa en Afrika. Daarnaast is de MINI Cabrio van VDL Nedcar verkozen als beste in zijn klasse.
Een andere mijlpaal waar we onlangs samen met onze medewerkers bij stil hebben gestaan is de miljoenste auto die we voor BMW hebben geproduceerd. Vlak voor de zomervakantie hebben we de samenwerking met BMW met 4 maanden verlengd. Dat betekent dat de oorspronkelijke einddatum van 1 november 2023 opschuift naar 1 maart 2024.
Een voordeel van deze verlenging is dat VDL Nedcar extra tijd krijgt om zijn toekomstplannen verder vorm te geven. Om de kansen op een succesvolle toekomst voor onze autofabriek te vergroten, werken we ook aan een ander scenario, naast een bestaan als autobouwer. In dat scenario gaan we VDL Nedcar ontwikkelen tot centrum voor mobiliteit en innovatie. Daarbij kan worden gedacht aan de productie van verschillende voertuigen, in kleinere series, gecombineerd met andere activiteiten in de mobiliteit, zoals innovaties op het gebied van elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en services.  

Bussen

De omzet van de divisie Bussen is met 34 procent gestegen, van 187 miljoen euro een jaar geleden naar 251 miljoen euro. Over het eerste halfjaar van 2022 is VDL Bus & Coach met 242 geregistreerde elektrische bussen wederom Europees marktleider. Inmiddels hebben we de mijlpaal van 200 miljoen elektrische kilometers bereikt: 1.300 elektrische VDL Citea’s leggen iedere dag ruim 240.000 kilometers af in 11 Europese landen en 77 steden en regio’s. Deze 200 miljoen elektrische kilometers (5.000 keer de wereld rond) zorgen voor een besparing van bijna 28 miljoen kilogram CO2-uitstoot.
De nieuwe generatie VDL Citea, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, zal tijdens InnoTrans in Berlijn (20 t/m 23 september 2022) worden gepresenteerd en vanaf dit najaar worden geleverd. Het gaat inmiddels om meer dan 550 nieuwe elektrische Citea’s die aan klanten zijn verkocht in een groot aantal Europese landen. De nieuwe generatie VDL Citea heeft dit jaar drie belangrijke prijzen gewonnen. In het voorjaar voor het design, zowel de prestigieuze Red Dot Award als een iF Design Award. In juli is de EBUS Award, een belangrijke Duitse milieuprijs voor de openbaarvervoerindustrie, toegekend in de categorie ‘fabrikant van e-bussen’.
De eerstesteenlegging van de nieuwe fabriek in het Belgische Roeselare heeft in februari plaatsgevonden. Deze nieuwe hypermoderne én CO2-neutrale fabriek wordt vanaf begin 2023, naast Valkenswaard, VDL’s centrum voor e-mobiliteit. Daardoor kan nog beter worden ingespeeld op behoeften en vragen uit de markt. Tevens zetten wij hiermee onze ambities kracht bij: wij willen voorop blijven lopen in Europa op het gebied van e-mobiliteit.

Eindproducten

De VDL-bedrijven die onderdeel zijn van de divisie Eindproducten hebben in het eerste halfjaar van 2022 gezamenlijk 400 miljoen euro omgezet ten opzichte van 305 miljoen euro in dezelfde periode van 2020. Deze stijging van 31 procent kan worden verklaard doordat onze bedrijven in deze divisie over de volle breedte goed gepositioneerd zijn.

Vooruitzichten

De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is gedurende het lopende derde kwartaal verder doorgegroeid en heeft de 2 miljard euro gepasseerd, een historisch record. Wij gaan ervan uit dat we er ook in het tweede halfjaar van 2022 in zullen slagen de groei van de orderportefeuille om te gaan zetten in een hogere omzet, tenzij onzekerheden als gevolg van disruptieve, externe factoren op het wereldtoneel roet in het eten zullen gooien. Een andere indicator voor omzetgroei is de verwachting dat de tegenwind wat betreft de beschikbaarheid van materialen naar verwachting vermoedelijk wat zal gaan liggen.

Over VDL Groep

Kracht door samenwerking. Dat is de basis van VDL Groep, het internationale industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Brainportregio Eindhoven. Opgericht in 1953, nu bijna 70 jaar later staat sinds 2017 de derde generatie van de familie Van der Leegte aan het roer. VDL Groep is met ruim 15.000 medewerkers in 19 landen actief. De groep omvat 106 werkmaatschappijen, elk met een eigen specialisme, die onderling intensief samenwerken. De activiteiten van deze bedrijven zijn samen te vatten in de ‘vijf werelden van VDL’: Science Technology & Health, Mobility, Energy & Sustainability, Infratech en Foodtech. De gecombineerde jaaromzet in 2021 van VDL Groep bedroeg 4,995 miljard euro.